20 februarie 2010

INTELIGENTA EMOTIONALA

5 comentarii:

  1. Fiecare dintre noi are o omagine de sine stabilizata in timp, bazata pe autoobservatie si autocunoastere. Se spunne ca nimeni nu ne cunoaste mai bine ca noi insine.
    Valenţele ascunse încep prin a intra în contact cu emoţiile. De ce este atât de important? Emoţiile noastre constituie factorii care ne influenţeazǎ cel mai mult modul în care reacţionǎm, luǎm decizii, ne raportǎm la propriul sistem de valori şi, nu în ultimul rând, comunicam cu ceilalţi. Astfel, dacǎ reuşim sǎ ne controlǎm emoţiile, putem avea lucrurile sub control, in orice context si reactie pe care o avem.
    Pe de alta parte, suntem prinsi in interactiuni complexe cu cei din jur, cautand sa transmitem o anumita imagine de sine.
    De foarte multe ori auzim saau suntem sfatuiti sa nu ne exprimǎm emoţiile, mai ales în public, pentru ca asta înseamnǎ imaturitate. Se mai spune ca omul este o fiinţǎ raţionalǎ.
    Pânǎ de curând emoţiile erau considerate ceva de care trebuie sǎ scapi dacǎ vrei sǎ nu ai neplǎceri. Azi se ştie cǎ emoţiile pot fi educate şi cǎ beneficiile obţinute în urma acestui proces sunt enorme, de foarte multe ori am observat ca emotiile pot aduce prejudicii persoanei in cauza, si asta pentru ca am uitat sa pretuim valoarea unei persoane.
    Emotiile denota un sentiment benefic caracterului uman. Exemplificam:
    Cum putem percepe si intelege o persoana care are emotii? Simplu: sincera, emotiva, sensibila, cu simt de responsabilitate. Iar opusul: O persoana fara emotii sau cu un grad mai mic: este insensibila, rautacioasa, fara spiritul raspunderii, needucata.
    Inteligenţa emoţionala redefineşte imaginea despre lume şi om. Azi ştim cǎ emoţiile sunt cele mai importante resurse ale omului şi ca felul cum este construit creierul uman îi permite acestuia mai întâi sǎ iubeascǎ, sa simta, sa aiba sentimente ceea ce inseamna un lucru foarte bun.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cercetǎrile au arǎtat ca succesul nostru în viaţǎ depinde 80% de inteligenţa emoţionalǎ şi doar 20% de intelect. În timp ce intelectul ne ajutǎ sǎ rezolvǎm probleme, sǎ facem calcule sau sǎ procesǎm informaţii, inteligenţa emoţionalǎ (EQ) ne permite sa fim mai creativi şi sǎ ne folosim emoţiile pentru a ne rezolva problemele. Inteligenţa emoţionalǎ este „abilitatea de a percepe şi exprima, de a asimila emoţii în gândire, de a înţelege prisma emoţiilor şi de a regla emoţiile proprii şi ale altora” (Salovey, Mayer, Caruso, 2000).
    Conform lui Howard Gardner , reputatul specialist în psihologie educaţionalǎ de la Harvard, spune ca exista 7 tipuri de inteligenţǎ emoţionalǎ:
    -Inteligenţa spaţialǎ - capacitatea de a vedea structuri şi forme cu precizie; cei care posedǎ acest tip de inteligenţǎ se exprimǎ foarte uşor prin desene, fotografii sau sculpturi.
    -Inteligenţa kinestezica – capacitatea de a utiliza corpul cu precizie, coordonând mişcǎrile foarte bine şi, în acelaşi timp, putând sǎ înţeleagǎ rapid toate nuanţele unei mişcǎri.
    -Inteligenţa muzicalǎ – capacitatea de a identifica stilul unui compozitor şi de a recunoaşte diverse partituri muzicale.

    -Inteligenţa lingvisticǎ – capacitatea de a învǎţa foarte uşor o limba strǎinǎ sau de a dezvolta un vocabular foarte bogat.
    -Inteligenţa logico-matematicǎ – capacitatea de a rezolva cu uşurinţǎ probleme şi de a te simţi foarte confortabil atunci când se lucreazǎ cu numere; aceasta este cea care determinǎ obţinerea unor scoruri foarte mari la testele care mǎsoarǎ coeficientul de inteligenţǎ tradiţional.

    RăspundețiȘtergere
  3. -Inteligenţa interpersonalǎ şi cea intrapersonalǎ – capacitǎţile care te ajutǎ sǎ înţelegi sentimentele celor din jur şi, respectiv, sǎ îţi înţelegi propriile sentimente; acestea sunt responsabile în bunǎ mǎsurǎ pentru cele 80 de procente ale succesului organizaţional.
    Presupunând cǎ emoţiile sunt conştientizate în totalitate, în ciuda faptului cǎ unele dintre ele spun despre noi lucruri pe care nu am vrea sa le auzim, partea cea mai dificilǎ este sǎ învǎţǎm sǎ le gestionǎm în mod constructiv în vederea atingerii unui anumit scop. În acest proces este esenţialǎ înţelegerea faptului cǎ orice emoţie are atât o laturǎ pozitivǎ, cât şi una negativǎ, iar acest lucru este valabil şi în cazul emoţiilor considerate în mod tradiţional negative, aşa cum ar fi mânia. Mania este tot o emotie creata din motivul razbunarii, iar razbunarea vine din sentimentul rautatii. Ceea ce este destul de distructiv pentru persoana in cauza si cei din jur, pe care doreste sa se razbune. Mania duce la greseli si mai tarziu la regrete, daca exista un strop de constiinta.
    Dacǎ latura negativǎ a mâniei este legatǎ de faptul ca îi îndepǎrteazǎ pe cei din jur, tensioneazǎ corpul şi afecteazǎ raţiunea, latura pozitiva priveşte funcţia auto-protectoare pe care aceasta o are pentru individ, precum şi capacitatea de a mobiliza la acţiune. Actiunea este responsabilitate, existand doua caracteristiti esentiale: asumata si neasumata.
    Unii oameni isi exprima emotia prin mai multe moduri in care reactioneaza astfel: spuneau ca le-au transpirat palmele si simteau un fior rece pe spate. Altii marturiseau ca ii apucase tremuratul, iar asta i-a impiedicat sa vorbeasca fluent. Altii ca isi pot stapanii emotia impunandu-si a o reprima pentru a reusii.
    Se spune ca prima impresie conteaza. Or, evaluarea unei persoane dupa prima impresie nu este altceva decat o evaluare bazata pe intuitie si feeling. Subiectivitatea, emotiile si sentimentele sunt importante si, evident, ele se regasesc in toate deciziile noastre, oricat de mult am incerca sa le fundamentam rational ori obiectiv.
    In momentul in care devenim constienti nu doar ratiunea ne conduce in viata, ca sentimentele si compatibilitatea personala ii ghideaza pe ceilalti intocmai cum ne ghideaza si pe noi, apare intelegerea superioara a pozitiei in grupurile in care suntem parte si poate fi mai bine gestionata imaginea pe care o proiectam in afara.

    RăspundețiȘtergere
  4. De multe ori alegem sa lucram nu cu cei mai competenti, ci cu cei care ne plac mai mult ori cu care ne intelegem mai bine. La o prima intalnire fata in fata, cele mai importante sunt aspectele de personalitate, precum energie, tonus, vitalitate, stapanire de sine, umor, capacitate de a destinde atmosfera si de a stabili o relatie umana calda si pozitiva, placuta, relaxata si relaxanta. In felul acesta, se castiga increderea si se depaseste nesiguranta initiala ce tine de necunoasterea celuilalt. Inteligenta aduce precizie si obiectivitate, dar persoanele caracterizate de aceste atribute sunt vazute si descrise de ceilalti ca inexpresive si reci, detasate, neprietenoase. In schimb, o persoana cu inteligenta emotionala crescuta este perceputa ca fiind simpatica, comunicativa, sociabila, glumeata, naturala si dezinvolta, placuta si de treaba.
    Un alt pas este cel al adaptarii comunicarii la cei cu care comunicam.
    Dar trebuie pastrat echilibrul pentru un succes deplin intre "vocea ratiunii si glasul inimii".


    De abia dupǎ ce aceste etape sunt parcurse, se poate vorbi de înţelegerea şi luarea în considerare a emoţiilor celor din jur. Doar utilizarea împreunǎ a acestor abilitǎţi ne permit sǎ comunicǎm eficient la nivel emoţional cu cei din jur, receptând şi transmiţând atât latura raţionalǎ, cât şi cea afectivǎ a unui mesaj.
    Relaţii mai bune cu cei din jur. Creativitatea ridicata. Capacitate mai bunǎ de a te motiva si a-i motiva pe cei cu care lucrezi. Capacitate mai buna de a conduce. Cinci motive pentru care meritǎ sǎ încercaţi sa dezvoltaţi inteligenta emoţionalǎ.
    Modalitatea prin care realizezi ca dozarea propriilor emoţii este o acţiune care are un rol determinant in modul in care eşti perceput de ceilalţi reprezintǎ un factor cheie in cadrul inteligenţei emoţionale. Persoanele care au un EQ ridicat ştiu in general sa-şi direcţioneze foarte bine acţiunile in viatǎ. Dincolo de faptul cǎ–şi prioritizeazǎ şi îşi fixeazǎ obiective realiste, în plus, au capacitatea de a apela la raţional atunci când sunt puşi sa ia decizii- mai exact apeleazǎ la autocontrol.
    Oamenii de ştiinţa apreciazǎ cǎ înainte de a gândi simţim si ca aceasta ţine de instinctul nostru de conservare. Oricum, o data ce începi sa te temi pentru ceea ce simţi ai şansa sǎ fii deja pe drumul cel bun. Capacitatea de a te retrage pentru un moment in expectativa pentru a analiza ceea ce simţi te determina sǎ apelezi la autocontrol, preluând anumite şabloane comportamentale pe care le-ai sesizat la alţii.
    Un rol esenţial în managementul emoţiilor îl joaca optimismul, abilitatea de a vedea permanent jumǎtatea plinǎ a paharului. Cu alte cuvinte, ştiind cum sǎ reacţionezi pozitiv in momente mai puţin faste, depǎşind obstacolele si adaptând starea care te avantajeazǎ cel mai mult in acel moment reprezintǎ un management al emoţiilor optim. Şi pentru ca succesul sa fie deplin, este necesarǎ o doza generoasǎ de perseverentǎ.

    RăspundețiȘtergere
  5. CUM SǍ-TI ÎMBUNǍŢEŞTI INTELIGENŢA EMOŢIONALǍ

    - Ţine cont ca emoţiile, cǎ de altfel si fericirea ta, sta in mâinile tale;
    - Foloseşte-ţi energia pentru a-ţi analiza propriile acţiuni decât sa-ţi pierzi timpul criticându-i pe alţii;
    - Fii constructiv si preia din comportamentul celorlalţi ceea ce ţi se potriveşte;
    - Invaţǎ sa te relaxezi când simţi ca autocontrolul îţi cam joaca feste si mergi mai departe când simţi ca ţi-ai revenit;
    - Nu fi impartial la emotiile altor persoane si nu profita considerand-o ca o slabiciune.
    - Încearcǎ sǎ faci haz de necaz in caz de crizǎ;
    - Fii cinstit cu tine insuţi; recunoaşte atunci când greşeşti si vezi care este sursa greşelilor astfel încât sǎ poţi rezolva situaţia respectivǎ într-un mod cât mai optimal;
    - Aratǎ ca te respecţi respectând la rândul tǎu sentimentele celorlalţi;
    - Evitǎi pe cei care încearcǎ sǎ te punǎ intr-o situaţie de inferioritate sau nu-ţi respectǎ sentimentele;
    - Învatǎ sǎ asculţi mai mult decât vorbeşti;
    - Fii atent la comunicarea non-verbalǎ; uitǎ-te la fete, ascultǎ tonul vocii si studiazǎ limbajul trupului;
    - Conştientizeazǎ cǎ pentru îmbunataţirea inteligenţei tale emoţionale ai nevoie de timp si de multa rǎbdare.
    - Respecta emotiile altora si apreciaza sensibilitatea de care da dovada persoana
    in cauza.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.